Een succesvolle Google Shopping campagne in 4 stappen

Als webwinkel wil je natuurlijk zo goed mogelijk gevonden worden met je website en producten. Eén van de manieren om goed zichtbaar te zijn als iemand zoekt op producten die je verkoopt is Google Shopping. De advertenties met productvermeldingen, zoals Shopping advertenties ook wel worden genoemd, worden getoond als iemand in Google zoekt op een bepaald product. Voldoet dit product aan de omschrijving van jouw product? Dan laat Google jouw product zien met een foto, prijs en de naam van je webwinkel. Klikt iemand? Dan worden ze omgeleid naar jouw website waar ze het product vervolgens kunnen kopen. Klinkt makkelijk, toch? Dat is het ook! Echter zijn er enkele punten waar je mee te maken krijgt als je een Shopping Campagne op wilt zetten. Deze bespreek ik in dit artikel.

Google Shopping is de afgelopen jaren veel dominanter geworden. Waar eerder nog 11 advertenties werden weergegeven, zijn dat er nu nog 7. Hierdoor zijn de advertenties opvallender en is de CTR (click through ratio) van Google Shopping advertenties hoger dan van tekstadvertenties.

Feed based marketing

Anders dan in Google AdWords, waar je zelf zoekwoorden opgeeft waar je per advertentiegroep op gevonden wilt worden (of uitsluitingszoekwoorden als je er níet op gevonden wilt worden), haalt Google Shopping alle informatie over je producten uit een datafeed. Dit wordt ook wel feed based marketing genoemd. Vooral voor webwinkels met een groot assortiment aan producten is feed based marketing erg interessant. Doordat Google Shopping een vorm is van feed based marketing is het heel belangrijk dat je productfeed zo compleet mogelijk is en geen fouten bevat.

Zo zet je een succesvolle Google Shopping Campane op

1.      Aan de slag met Google Merchant Center

Je start de reis naar een succesvolle Google Shopping campagne in het Google Merchant Center. Je logt in bij het Google Merchant Center met de inloggegevens die je ook gebruikt voor Google AdWords. Het Merchant Center heeft een aantal richtlijnen opgesteld waaraan je als webwinkel moet voldoen, voordat je via Google Shopping jouw producten mag verkopen. Een paar voorbeelden zijn:

  • Verkoop alleen producten die je bezit
  • Vertel je klanten over het retourbeleid
  • Ga zorgvuldig om met privacygevoelige gegevens van je klanten

Binnen het Merchant Center dien je vervolgens je bedrijfsinformatie toe te voegen en -niet geheel onbelangrijk- jouw website-URL te verifiëren en te claimen. Voldoe je aan alle voorwaarden en heb je de gegevens in het Merchant Center compleet? Dan is het tijd om je productfeed te maken en in te dienen!

2.      Een precieze productfeed

Een goede productfeed is het belangrijkste van het succes van je Shopping campagne. Er zijn meerdere manieren om je een datafeed in te dienen, bijvoorbeeld via Google Spreadsheets, een .xml of .txt bestand of via een API. Een datafeed is een bestand dat alle informatie bevat over de producten die je verkoopt.

Google is heel duidelijk over de kenmerken die deze productfeed moet bevatten. Zo zijn er een aantal verplichte kenmerken die je in je feed moet hebben (zoals id, titel, beschrijving, prijs, gtin en merk), maar ook een aantal kenmerken die per land of productcategorie verschillen. Alle kenmerken worden door Google beschreven in de feedspecificatie voor producten. Wees hierin heel precies, de kleinste fouten in je feed kunnen er voor zorgen dat deze wordt afgekeurd.

Een aanrader is om gebruik te maken van custom labels. Bij custom labels geeft je zelf een catagorisering of waarde aan een product, waar je later in je productgroepen handig gebruik van kan maken. Custom labels kan je bijvoorbeeld instellen op de marge van je producten (hoog vs. laag), seizoensgevoeligheid, verkoopprijs of maat.

Als je alle producten hebt gedefinieerd in je productfeed, is het tijd om deze te uploaden in het Merchant Center. Na het uploaden kan het even duren voordat al je producten zichtbaar zijn. Vervolgens kan je in het Merchant center de kwaliteit van je feed bekijken: hoeveel producten zijn actief? Hoeveel producten zijn afgekeurd en op basis van welke fouten? En ontbreken er wellicht nog gegevens in mijn feed? Deze informatie kan je uiteraard weer gebruiken om je feed aan te passen zodat deze zo optimaal mogelijk is!

3.      Shopping campagnes in Adwords: hoe te bieden?

Zodra je productfeed is geüpload, wordt deze nog niet automatisch weergegeven in Google Shopping. Hiervoor dien je in Google AdWords een Shopping campagne aan te maken. Bij het maken van de campagne geef je onder andere aan vanuit welk Merchant Center account de gegevens ingeladen moeten worden, in welk land je advertenties zichtbaar moeten zijn en welke biedstrategie je wilt hanteren. Hierbij kun je kiezen uit handmatige CPC en verschillende geautomatiseerde biedstrategieën, waarbij Google voor jou het ideale bod instelt om zo veel mogelijk klikken, conversies of conversiewaarde te behalen, binnen je ingestelde budget.

Nadat je de campagne hebt aangemaakt, is het tijd om je producten te categoriseren binnen je Shopping Campagne. Dit doe je door middel van advertentiegroepen. Zo kan je de producten gemakkelijk verdelen op basis van merk of producttype.

Als je in je feed custom labels hebt toegevoegd, kan je producten ook categoriseren op deze waardes. Producten met een hoge marge zet je bijvoorbeeld samen in een advertentiegroep en geef je een hoger bod mee dan producten met een lage marge. Of sluit bijvoorbeeld in de zomerperiode producten met het custom label ‘winter’ uit of geef deze een lager bod.

Verder kan je ook prioriteiten instellen voor je campagnes. Campagne prioriteit instellen is handig wanneer hetzelfde product in verschillende campagnes terugkomt. Bijvoorbeeld wanneer je een selectie producten hebt gemaakt die je wilt promoten voor Kerst, maar deze producten ook in hun ‘normale’ campagne aangeboden worden. De Kerst campagne kan je een hoge prioriteit geven, waardoor het bod van deze campagne wordt gebruikt als mensen zoeken op dit product, zelfs als het product in een andere campagne met medium prioriteit een hoger bod heeft. Als het budget van de campagne met de hoogste prioriteit opraakt, wordt de bieding van de campagne met lagere prioriteit gebruikt.

4.      Optimaliseren van je Shopping campagnes

Na het starten van een Shopping campagne wil je natuurlijk weten hoe deze presteert: welke producten converteren en welke juist niet? En wat zijn de kosten per klik en per conversie?

In je AdWords account kan je op verschillende manieren statistieken over de prestaties van je Shopping campagne inzien. Binnen Google kan je de prestaties van je Shopping campagnes nakijken door middel van de tabbladen Productgroepen, Producten en Dimensies, maar ook door het rapport Veilingstatistieken. Een andere manier om te kijken wat de effecten zullen zijn van een bod verhoging of -verlaging is door de Bodsimulator te gebruiken.

Hoewel een shopping campagne geen zoekwoorden gebruikt om advertenties te targeten (Google haalt alle productinformatie uit de feed), is het wel verstandig om uitsluitingszoekwoorden toe te voegen aan de Shopping campagnes. Zo kan je voorkomen dat je advertenties worden weergegeven op niet-relevante of onjuiste zoekwoorden.

Verder is het slim om regelmatig de prestaties van de producten na te lopen. Welke producten presteren beter en welke doen het minder goed? Deze kan je vervolgens onderbrengen in nieuwe advertentiegroepen en de biedingen aanpassen op de prestaties (ook hiervoor kan je handig gebruik maken van custom labels).

9 handige tips voor Google Shopping

Deze infographic van Twenga geeft 9 handige tips voor je Google Shopping Campagnes
Klik op de afbeelding voor de volledige versie

Staat je Shopping campagne na de 4 vorige stappen te hebben toegepast? Dan geeft deze infographic van Twenga Solutions nog 9 handige tips die je kan gebruiken om je Google Shopping campagne nóg beter te maken! Heb je bijvoorbeeld gedacht aan het up-to date houden van je productfeed, de lengte van je producttitels, mogelijkheden voor targeting en mobiel verkeer?

Ook online marketing bureau Traffic Builders geeft 10 best practices voor het verbeteren en optimaliseren van je Google Shopping campagne.

Aan de slag met shopping

Google Shopping is zonder meer een interessante ‘tool’ als je het productaanbod van jouw webwinkel meer zichtbaar wilt maken binnen Google. Het kost even wat tijd om het Merchant Center in te stellen, je productfeed zo goed mogelijk neer te zetten en de Shopping campagnes in te richten. Maar zodra je alles hebt staan, voldoet aan de richtlijnen van Google en tijd vrij maakt om je campagnes te optimaliseren, staat er niks meer in de weg om van je Google Shopping campagne een succes te maken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *